تصویربرداری VCUG روش بررسی عملکرد دستگاه ادراری کودکان

 VCUG در واقع نوعی تصویربرداری اشعه ایکس است که در طی آن تکنسین یا رادیولوژیست با استفاده از روش فلوروسکوپی، اقدام به تصویربرداری از ساختار و عملکرد دستگاه ادراری به ویژه در کودکان می نماید.

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد این نوع تصویربرداری این امکان را برای پزشکان فراهم می سازد تا اختلالات و مشکلات مرتبط با نواحی مختلف دستگاه ادراری شامل مثانه، میزنای ها و مجرای ادرار(پیشابراه) را مورد بررسی قرار دهند.

 

کاربردهای تصویربرداری VCUG :

VCUG می توان اندازه و شکل مثانه رو بررسی کرده و اختلالاتی از جمله انسداد در مسیر ادرار را شناسایی کند. همچنین می تواند نشان دهد که آیا ادرار در مسیر درست حرکت می کند یا خیر. گاهی اوقات ادرار به سمت کلیه ها برمی گردد که این حالت رفلاکس ادراری نام دارد.

رفلاکس ادراری گاهی اوقات در حین تخلیه ادرار صورت می گیرد، به همین علت VCUG عکس های اشعه ی ایکس را هنگام تخلیه ادرار تهیه می کند؛ علاوه بر این، از آن جایی که رفلاکس می تواند سبب عفونت های دستگاه ادراری شود، یکی دیگر از کاربردهای VCUG، بررسی وجود یا عدم وجود رفلاکس در کودکانی است که عفونت دستگاه ادراری (UTI) دارند. این بررسی به پزشکان کمک می کند تا در صورت وجود رفلاکس و با توجه به شدت آن، مناسب ترین درمان را برای کودک اتخاذ کنند.

 

آمادگی های موردنیاز در VCUG:

معمولا کودک به آمادگی خاصی پیش از انجام این تصویربرداری نیاز ندارد و تنها نیاز به حذف کردن هر نوع شی فلزی از لباس و بدن بدن کودک می باشد زیرا ممکن است سبب ایجاد اختلال در تصاویر شود؛ همچنین درصورتیکه کودک به ماده حاجب حساسیت دارد، باید تکنسین را از این موضوع مطلع سازید.

 

چگونگی انجام VCUG:

در ابتدا ماده حاجب از طریق سوند(کاتتر) وارد مثانه کودک می شود؛ پس از اینکه مثانه از ماده حاجب پر شد، اشعه ی ایکس از طریق ناحیه شکم و لگن به بدن تابانده می شود و تصاویر مخصوص بر روی فیلم یا رایانه ضبط می شوند.

 

خطرها:

به طور کلی اشعه های ایکس، بی خطر هستند. با وجود اینکه هر تابش اشعه ای، با مقداری ریسک خطر برای بدن همراه است، اما میزان اشعه مورد استفاده در تصویربرداری VCUG کم بوده و خطرناک محسوب نمی شود.

این نکته حائز اهمیت است که همواره رادیولوژیست ها، از کمترین میزان اشعه موردنیاز برای انجام تصویربرداری به بهترین نحو استفاده می کنند. کودکان در حال رشد به اشعه ها حساس تر هستند و این نوع تابش ها می توانند برای سلامت آنها مخاطره آمیزتر باشند، بنابراین VCUG برای افراد باردار باید با مشورت پزشک و تکنسین های مربوطه صورت گیرد.