مزایای تصویربرداری با روش ام آر آی (MRI)

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد ام آر آی (MRI) روش تصویربرداری غیرتهاجمی است و برخلاف CT اسکن و پرتونگاری، بدن را در معرض امواج یونیزه قرار نمی دهد.

تصویربرداری با روش MRI از اعضایی که بافت نرم دارند، مثل: قلب، مغز، کبد، پروستات و ...، تشخیصی بهتر و همچنین شناسایی دقیق تری از بیماری ها را نسبت به روش های تصویربرداری دیگر برای پزشکان فراهم می کند. این جزئیات در تصاویر، MRI را به روشی منحصر به فرد در تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری ها و همچنین ارزیابی بسیاری از جراحت های موضعی و همچنین تومور ها تبدیل کرده است.

MRI روشی کارامد در تشخیص انواع سرطان، بیماری های خودایمنی مانند ام اس و بیماری های قلبی، عروقی، عضلانی و استخوانی می باشد.

MRI این قابلیت را دارد که بدون نفوذ در بدن و حتی بدون استفاده از ماده ی حاجب، سیستم صفراوی را مورد بررسی قرار دهد.

احتمال ابتلا به آلرژی با ماده ی حاجب تصویربرداری با MRI بسیار کمتر از ماده ی حاجب یددار در تصویر برداری با پرتونگاری و CT اسکن است.

MRI جایگزین مناسب پرتونگاری، آنژیوگرافی وCT اسکن برای تشخیص رگ های خون و قلب می باشد زیرا در این روش تصویربرداری به صورت غیرتهاجمی صورت می گیرد.

 

دکتر مریم مشایخی - گروه تشخیصی درمانی فرجاد

 

 محدودیت های تصویربرداری با روش MRI:

تصویربرداری با MRI در صورت رعایت شرایط ایمنی، تقریبا هیچ خطری را برای بیمار ایجاد نمی کند.با این وجود باید در شرایط زیر نکات لازم را رعایت کنید:

-چنانچه شما هر کدام از اشیاء زیر را داشته باشید باید قبل از انجام MRI به کارشناس رادیولوژی اطلاع دهید:

کلیپ انوریسم مغز، Pacemaker (باطری) قلب، دفیبریلاتور قلب، سیستم های نورواستیمولاتور که در جراحی های صرع و یا بیماران پاراپلژیک (قطع نخاع) ممکن است به کار رود، کاشت حلزون گوش، پمپ انسولین یا سایر انواع پمپ های پزشکی، اندام مصنوعی یا پروتز های فلزی (به غیر از پلاتین و تیتانیوم)، هر نوع شئ فلزی یا جسم خارجی فلزی داخل بدن به خصوص اگر نزدیک اعضاء مهم مثل چشم باشد، سمعک، لوازم الکترونیک داخل بدن و نیز چنانچه حامله هستید به ما اطلاع دهید.

 

-یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کرد استفاده از ماده ی حاجب می باشد:

در برخی از تصویربرداری های MRI نیاز به استفاده از این ماده می باشد که این امر برای افرادی که مشکلات شدید کلیوی دارند مناسب نیست و کارشناسان رادیولوژی باید دوز مناسب را برای این افراد انتخاب کنند.

 

منبع:

https://www.radiologyinfo.org