روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای (8 اردیبهشت 1400)

شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای سال 2021

«پیش بینی، آمادگی و مقابله با بحران با سرمایه گذاری مقاوم در سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای»

 

به نقل از مجله ی خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد سازمان جهانی کار به رسم سال های گذشته، در مورخ 28 آوریل(روز جهانی ایمنی و سلامت کار) شعار جهانی این روز را به صورت رسمی منتشر نمود. شعار امسال با توجه به بحران همه گیری ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار دادن سیستم های مدیریت ایمنی و سلامت کار در بسیاری از صنایع کشورهای دنیا، به این موضوع مهم اختصاص یافت.

پاندمی ویروس کووید-19 منجر شده است تا دولت ها، کارفرمایان، شاغلین و عموم مردم با چالش های بی سابقه ای در ارتباط با این ویروس روبرو شوند که این امر تاثیراتی را در دنیای کار به همراه داشته است.

شعار روز جهانی ایمنی و سلامت کار بر استراتژی های تقویت کننده سیستم های مدیریتی ایمنی و سلامت کار در کشورهای مختلف به منظور ایجاد تاب آوری و مقابله با بحران پاندمی کرونا ویروس در حال حاضر و آینده بر اساس تجارب گذشته در دنیای کار تمرکز دارد.

از زمان ظهور بحران جهانی در اوایل سال 2020، بیماری همه گیر کووید-19 تاثیرات عمیقی در همه جا داشته است. همه گیری تقریبا همه جنبه های دنیای کار را تحت تاثیر قرارداده است. از خطر انتقال ویروس در محیط های کار تا خطرات ایمنی و بهداشت شغلی که در نتیجه اقداماتی برای کاهش انتشار ویروس انجام شده است. شیوه های جدید کار کردن مانند اتکای گسترده به کار از راه دور، فرصت های زیادی را برای کارگران فراهم کرده است. اما این شیوه کار کردن همچنین خطرات بالقوه از جمله خطرات روانی-اجتماعی و به ویژه خشونت را به همراه داشته است.

 از زمان شروع بحران همه گیری ویروس کرونا در اوایل سال 2020، پاندمی کووید-19 در همه عرصه ها تاثیراتی را به همراه داشته است. ویروس کووید-19 تقریبا همه جنبه های دنیای کار را تحت تاثیر قرار داده است، اعم از انتقال و شیوع کرونا ویروس در محیط های کاری  تا کلیه اقدامات کنترلی کاهنده شیوع کرونا ویروس که در نتیجه مدیریت ریسک های ایمنی و سلامت شغلی اجرایی شده اند. همچنین کرونا ویروس باعث شده است که شکل ظاهری مشاغل به طور کلی دستخوش تغییراتی همچون دورکاری یا کار در خانه شود و بعلاوه، فرصت های شغلی بسیاری را در این دوران پاندمی فراهم آورد(کسب و کارهای اینترنتی). اما از طرفی ریسک های ایمنی و سلامت شغلی بالقوه ای هم ایجاد شد که از آن جمله می توان به ریسک های روانشناختی و ایجاد خشونت اشاره نمود.  

 شعار روز جهانی ایمنی و سلامت کار در سال 2021 بر استفاده ابزاری از عناصر سیستم های مدیریت ایمنی و سلامت کار در یک غالب تبلیغاتی برای کنوانسیون ایمنی و سلامت شغلی سال 2006(شماره 187) تمرکز دارد. گزارش های جهانی نشان می دهند که چگونه بحران پاندمی کرونا ویروس، اهمیت و ضرورت تقویت سیستم های ایمنی و سلامت کار، اعم از خدمات سلامت شغلی را تضعیف کرده است.

 سازمان جهانی کار از فرصت پیش آمده استفاده می کند تا آگاهی همگانی را در این زمینه بهبود بخشد و زمینه را جهت انجام گفتگوها من باب اهمیت و ضرورت ایجاد و سرمایه گذاری در تاب آوری سیستم های مدیریت ایمنی و سلامت کار به منظور پیشگیری از شیوه ویروس کرونا در محیط های کاری، ایجاد نماید.  

 

بیانیه سازمان جهانی کار:

پاندمی کووید-۱۹، دولت‌ها، کارفرمایان، کارکنان و عموم مردم را به رویارویی با چالش‌های بی‌سابقه‌ای در ارتباط با ویروس و اثرات بی‌شمار آن بر دنیای کار سوق داده‌ است. روز جهانی ایمنی و بهداشت در محیط کار سال ۲۰۲۱ بر روی استراتژی‌های توانمند سازی سیستم‌ های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، جهت ایجاد تاب ‌آوری برای مقابله با بحران‌های امروز و فردا با بهره‌گیری از آموخته ‌ها و تجارب دنیای کار، متمرکز خواهد بود.

از آن هنگام که پاندمی کووید-۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ به عنوان یک بحران جهانی پدیدار گشت، تاثیرات عمیقی را در تمامی زمینه‌ها بر جای گذاشت. این پاندمی تقریبا تمامی ابعاد دنیای کار را تحت تاثیر خود قرار داده‌ است: از ریسک انتقال ویروس در محیط های کاری تا ریسک‌های جدیدی که بر اثر تدابیر کاهش شیوع ویروس ایجاد شده‌اند. انتقال به صورت‌های جدید کاری مانند تکیه گسترده بر دورکاری موقعیت‌های جدیدی را برای کارکنان به ارمغان آورده‌ است، با این حال این موقعیت‌ها ریسک‌های جدیدی مانند ریسک‌های روانی-اجتماعی یا افزایش خشونت را در بر داشته‌ است.

روز جهانی ایمنی و بهداشت در محیط کار ۲۰۲۱، بر استفاده از عناصر سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای همان‌ گونه که در کنوانسیون«چارچوب ترفیعی برای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» (سال ۲۰۰۶ شماره ۱۸۷) اشاره شده‌ است، تمرکز خواهد کرد. گزارش روز جهانی بررسی می‌کند که چگونه بحران فعلی، اهمیت تقویت این سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای(مانند خدمات سلامت شغلی) را در سطح ملی و کسب و کارها نشان می‌دهد.

سازمان جهانی کار از این فرصت برای افزایش آگاهی و ترغیب به گفت‌و‌گو در رابطه با اهمیت ایجاد و سرمایه‌گذاری در سیستم ‌های تاب‌آور مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، همراه با بیان مثال‌های منطقه‌ای و کشوری جهت جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در محیط کار، استفاده خواهد کرد.

 

منبع:

International Labour Organization