سلامت روان کودکان در بحران کرونا

کودکان مانند بزرگسالان و حتی بیشتر از آنها تحت تاثیر بحران ها و استرس ها قرار می گیرند از این رو سلامت روان کودکان در بحران کرونا بسیار حایز اهمیت است. کودکان ممکن است با توجه به سن شان واکنش های هیجانی و افکار مختلف(مانند دنبال مقصر گشتن، بزرگ نمایی خطرات یا انکار خطرات) داشته باشند. هرچند اغلب نمی توانند در مورد آن به خوبی صحبت کنند و ممکن است به شکل های متفاوتی به آنها واکنش نشان دهند. مثلا به والدین بچسبند، گوشه گیر، مضطرب، بی قرار و عصبانی شوند و حتی ممکن است شب ادراری داشته باشند.

چگونه با کودکان در شرایط بحران کرونا برخورد کنیم؟

کودکان میزان امن بودن خودشان را از هیجانات والدین متوجه می شوند. پس در هنگام گفتگو با کودک، با آرامش صحبت کنید. در شرایط بحران، اول باید استرس خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید استرس فرزندتان را کنترل کنید. لزومی ندارد نگرانی خود را از کودک مخفی کنید و اگر کودک متوجه استرس شما شد، علت نگرانی و استرس خود را به زبان ساده با او در میان بگذارید.

 

کودکان و کرونا - سلامت روان کودکان در بحران کرونا

 

ابتدا دانسته ها و نگرانی های کودک را در مورد بحران بپرسید.

بررسی کنید آیا سوء برداشت ها و نگرانی های کاذبی دارد. از کودک بپرسید:

تو راجع به  چی شنیدی؟

راجع به این شرایط چه فکری می کنی؟

 چه چیزی نگرانت می کنه؟

کودک را تشویق کنید، درمورد اتفاق ها و ترس هایشان حرف بزنند و شما گوش کنید ولی کودک را برای بیان احساسات تحت فشار قرار ندهید و به او بگویید که تجربه احساسات مختلف مانند ترس در این شرایط طبیعی است.

یکی از بازیهای خوبی که توصیه می شود با فرزندتان انجام دهید، حرف زدن با او مقابل آینه است. تمرین یک نمایش یا شعر یا هر بازی دیگر در حالی که هر دو در آغوش هم یا کنار هم هستید و خود را در آینه می بینید، ترس و اضطراب کودک را می کاهد .صدای کودک را هنگام خواندن شعر و هر موضوع آهنگین دیگر که با تسلط آن را می خواند، ضبط کنید و روی تلفن همراه یا دستگاه پخش قرار دهید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس او می شود.

تماشای اخبار بد و منفی برای بچه ها یک سم بزرگ محسوب می شود، بنابراین شما باید دسترسی کودکان به خبرهای منفی و ناراحت کننده را محدود کنید. این موضوع می تواند باعث شود کودک شما احساسات مثبت تری داشته باشد. اجازه ندهید کودکان درگیر خبرهای منفی شوند و مرتب در شبکه های اجتماعی یا تلویزیون مشغول خبرهای منفی باشند.

وقتی کودکان با شرایط بحرانی مواجه می شوند، اغلب ابتدا به خودشان فکر می کنند و ممکن است خود محور شوند. این موضوع قابل انتظار است. وقتی کودک درباره چیزی که از دست خواهد داد و دلتنگش خواهد شد، پریشان می شود، مثل جشن تولد یا بازی فوتبالی که برگزار نمی شود، به او اجازه دهید احساساتش را بیان کند. به کودک اجازه دهید آن پریشانی را تجربه و ابراز کند و این احساس را قضاوت نکنیدهم چنین می توانید گروه های مجازی با دوستان بچه ها ایجاد کنید تا تصویری با یکدیگر صحبت و شوخی وبازی کنند.

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را متناسب به سن کودک به او آموزش دهید.

می توانید این آموزش را از طریق بازی متقل کنید. مثل نحوه شستن دست برای مقابله با کرونا

تا حد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید و سعی کنید مواجهه کودک را با اخبار و صحنه های دل خراش محدود کنید. نیازی نیست تمام جزییات مانند تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا را به او بدهید.

 

سلامت روان کودکان در بحران ها بخصوص بحران کرونا

 

زمان هایی که کودکان وقت بیشتری در خانه می مانند چه باید کرد؟

مهم است که از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیت های مختلفی در نظر بگیریم. خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن و ... ،بازی در خانه با اعضای خانواده فعالیت های لذت بخشی برای کودکان هستند. باید تلاش خود را برای سرگرم کردن آنها بکنیم،دراین صورت آرام می مانند ودردوران همه گیری کرونا، دچار پریشانی نمی شوند.

در شرایط سخت و پر التهاب مثل شیوع بیماری خطرناک کرونا، نقش پدر در سلامت روان کودکان  بسیار پررنگ تر به نظر می رسد.  تحقیقات نشان می دهند کودکانی که بیشتر با پدرخود معاشرت و وقت گذرانی داشته اند در آینده از سلامت فکری-روانی بهتری برخوردارند و با شرایط اجتماعی بهتر تطابق پیدا می کنند. برای اوقات فرزند خود در خانه برنامه ریزی نماییم و سعی کنیم فعالیت های روزمره کودک طبق برنامه و منظم باشد.  در این شرایط سخت که در اکثر مواقع پدر در خانه حضور دارد می تواند با همراهی بیشتر در انجام امور منزل و خانه داری(تهیه غذا،نظافت و...) وبه دنبال آن جلب مشارکت فرزند خود دراین امور و سپردن مسئولیت های هرچند کوچک به او، محیط خانه را شادتر و مثبت تر نماید. در این محیط شاد، روحیه همکاری، اعتماد به نفس و امید به زندگی در تمام اعضای خانواده و به خصوص کودکان بالاتر خواهد رفت.