پایان کرونا نزدیک است

آرام آرام به پایان پاندمی کرونا ویروس نزدیک می‌شویم، این روزها ویروس ‌شناسان و متخصصان در حوزه کرونا، مطالبی مبنی بر احتمال پایان همه‌ گیری این بیماری و تبدیل شدن آن به یک بیماری فصلی مانند سرماخوردگی بیان می‌کنند؛ موضوعی که به عنوان مهم ترین و مسرت ‌بخش‌ترین خبر کرونایی، همه منتظر شنیدن آن هستیم، اما این موضوع تا چه حد می‌تواند حقیقت داشته باشد.

کرونا آنچنان ضربه سنگینی به روح و روان مردم جهان در کمتر از ۲ سال گذشته وارد کرده است که هر خبر یا حتی هر شایعه‌ای مبنی بر پایان همه‌گیری آن هم می‌تواند برای مردم امیدوارکننده و مسرت بخش باشد. وقتی پایان همه‌گیری کرونا به واقعیت می پیوندد که این بیماری نیز همانند آنفلوآنزا و سرماخورگی دیگر نیاز به این همه رعایت نداشته باشد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون و بومی شدن این ویروس، اثری از کرونا یا شدت همه‌گیری آن در سال‌های آینده وجود نداشته باشد.

مردم ایران نیز با ورود ویروس کرونا به کشور با مشکلات زیادی روبه‌ رو شدند و مصیبت ‌های زیادی تحمل کردند. علاوه بر این کرونا ضربه‌ زیادی به بخش‌ های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور وارد کرد. اگر آندمیک شدن یا بومی شدن این بیماری به حقیقت بپیوندد دوباره می‌توان امیدوار بود که پیشرفت بخش‌های مختلف را شاهد باشیم و مرگ و گرفتاری ناشی از ویروس کووید-19 نیز به کمترین مقدار خود برسد.

 پایان پاندمی کرونا ویروس

این همه اتفاق های ناگوار که توسط کرونا گریبان گیر مردم شده است، تنها با خبر پایان پاندمی آن می‌تواند تسکین دهنده باشد اگرچه با تسریع واکسیناسیون بخشی از مشکلات رو به کاهش است و کووید-19 سایه مرگ را از روی مردم برداشته است اما دلیل سهل ‌انگاری و ساده‌انگاری برخی از مردم در رعایت پرتوکل های بهداشتی و تزریق به هنگام واکسن کرونا، هنوز مشخص نیست و آنها همچنان بر طبل بی‌خیالی می‌کوبند و همین مساله روند بهبود وضعیت کرونا در کشور را کند تر نموده است.

در میان این همه ناامیدی، مرگ و گرفتاری مردم به خاطر ویروس کرونا، تسریع در روند واکسیناسیون نیز بارقه ‌های امید را در دل مردم به جریان انداخته است چون اکنون طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دُز رسیده است.

به واسطه خروج از پیک پنجم کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تسریع در روند واکسیناسیون در حال حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که این آمارها و کاهش شهرهای قرمز نیز نوید خوبی برای روند رو به بهبودی کرونا است.

پایان کرونا با واکسیناسیون

احتمال پایان همه‌گیری کرونا

این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا در آینده ی نزدیک به عنوان یک ویروس آندمیک «بومی» در جهان باقی بماند و همانند آنفلوآنزا هر ساله با شدت کمتری شیوع یابد. ریشه کنی ویروس کووید-۱۹ بعید به نظر می رسد ولی اگر سطح قابل قبولی از واکسیناسیون در دنیا داشته باشیم، سرعت و گردش انتقال ویروس کاهش پیدا می کند و با افزایش میزان واکسیناسیون بیماری به صورت آندمیک و بومی درمی‌آید و مانند بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی می شود.

برخی دانشمندان معتقد هستند بیماری «کووید-۱۹» در آینده نزدیک تبدیل به یک بیماری فصلی می شود و ویروس کرونا را به یک عامل سرماخوردگی مبدل می کند.

آنها تاکید دارند: ویروس «سارس-کوو-۲» ناپدید نمی شود و مانند دیگر ویروس های کرونا، هر پنج سال یکبار ظاهر خواهد شد. اما واکسن ها مانع از گسترش آن می شوند اما به مرور زمان ایمنی ‌زایی آن ها افت خواهد کرد. با این حال مانع از بستری شدن در بیمارستان و آمار بالای مرگ و میر بیماران خواهند شد. اما همچنان "پیشگیری" بهترین درمان است.

دکتر اسکات گوتلیب رییس پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا هم اخیرا اظهار داشت: موج ویروس کرونای دلتا، آخرین موج همه گیری کووید-۱۹ است. وی با توجه به عدم ظهور نوع جدی کرونا پیش بینی کرد بیماری کووید-۱۹ در آینده ای نزدیک به یک بیماری بومی تبدیل می‌شود، یعنی همیشه وجود خواهد داشت اما با سرعت پایین منتقل می‌شود.

 

.برای گرفتن نوبت سی تی اسکن جهت تشخیص بیماری کرونا اینجا کلیک کنید