سرطان مثانه علائم، عوامل خطر و روشهای پیشگیری، تشخیص و درمان

سرطان مثانه یکی از سرطان های شایع محسوب می شود که در مردان شایع تر بوده و بیشتر در سنین بالا رخ می دهد اما با این وجود می تواند در هر سنی بروز پیدا کند.

مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد (مرکز تشخیص و درمان سرطان صدرا)، در ایران شایع ترین سرطان ها در مردان به ترتیب عبارتند از: سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه با ۱۲.۶۱ درصد. به این ترتیب افزایش آگاهی درباره ی سرطان مثانه می تواند در بسیاری از موارد و با تغییر سبک زندگی، سبب پیشگیری و نجات جان بسیاری از افراد شود.

علی رغم اینکه این سرطان اغلب در خود مثانه ایجاد می شود، ممکن است در برخی موارد سلول های سرطانی در دیگر قسمت های دستگاه تخلیه ی ادراری شروع به رشد کنند.

حدود ۷ مورد از هر ۱۰ مورد سرطان مثانه در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شوند؛ به همین علت به دنبال تشخیص به هنگام، سرطان مثانه بسیار قابل درمان خواهد بود. با این وجود، میزان بازگشت و عود دوباره ی سرطان مثانه حتی در صورت تشخیص در مراحل ابتدایی نیز وجود دارد؛ به همین علت اغلب نیاز است تا افراد مبتلا به این سرطان، سال ها پس از درمان، از طریق انجام آزمایشات و دیگر پیگیری های موردنیاز، سلامت خود را کنترل کنند.

 

علائم سرطان مثانه:

  1. خون در ادرار(هماچوری)
  2. ادرار دردناک
  3. درد در ناحیه لگن

در صورتی که شخص هماچوری داشته باشد، رنگ ادرار وی صورتی یا به رنگ کولا است.

گاهی اوقات نیز ممکن است تغییری در ادرار مشاهده نشده و خون در ادرار به کمک بررسی میکروسکوپی ادرار تشخیص داده شود.

 

نکته مهم:

علائم ذکر شده ممکن است به علت اختلالات دیگر در بدن بروز پیدا کرده باشند و الزاما نشان دهنده ی سرطان مثانه نیستند. عادت ماهانه، ورزش بسیار شدید، فعالیت جنسی، برخی از بیماری های ویروسی، ضربه دیدن و عفونت همگی می توانند منجر به وجود خون در ادرار شوند؛ اما نیاز است تا بیمار در صورت مشاهده ی خون در ادرار به پزشک مربوطه مراجعه کرده و بررسی های لازم را انجام دهد.

 

عوامل:

بر اساس سایت WebMD، نیمی از سرطان های مثانه چه در مردان و چه در زنان ناشی از استعمال دخانیات می باشد.

بر اساس سایت Wikipedia، خطر ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است.

 با این وجود دیگر عوامل ایجاد سرطان مثانه همیشه واضح نبوده و برخی از افراد مبتلا به این سرطان در معرض عوامل خطر مشخصی قرار نگرفته اند.

 

اما طبق بررسی های انجام شده عوامل زیر سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شوند:

استعمال دخانیات و هر گونه استفاده از تنباکو

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

سابقه ی قرار گرفتن در معرض اشعه

تحریک و التهاب مزمن پوشش مثانه

داشتن سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان مثانه

مصرف کم مایعات

 

منبع:

https://www.yjc.news/

 

از اینکه تا پایان  مطلب "سرطان مثانه علائم، عوامل خطر و روشهای پیشگیری، تشخیص و درمان" با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم 

پیشنهاد میشود مطالب ذیل را نیز مطالعه نمایید:

  1. هموکروماتوزیس
  2. پایان کرونا نزدیک است
  3. روز جهانی رادیولوژی