تصویربرداری باریم سوالو: روش بررسی بیماری های حلق و مری

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد گاهی اوقات، پزشک معالج کودک برای تشخیص وجود یک بیماری به گزارش ام آر آی نیاز دارد که این موضوع ممکن است باعث ایجاد ترس و اضطراب در کودکان گردد. برای ایجاد آمادگی انجام این تصویربرداری لازم است با فرزند خود صحبت کرده و به زبان ساده مراحل انجام ام آر ای را برای او توضیح دهید.

دستگاه MRI با استفاده از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و یک رایانه، قادر به تهیه تصاویری دقیق از داخل بدن می باشد. این روش تصویربرداری نقش مهمی را برای کمک به پزشکان در تشخیص یا کنترل درمان بیماری ها و اختلالات مختلفی در مغز، قفسه ی سینه، شکم، لگن و دیگر اندام ها ایفا می کند. در بیشتر موارد، انجام تصویربرداری MRI آمادگی خاصی را برای کودکان نمی طلبد؛ با این وجود لازم بذکرست که اشیاء فلزی سبب ایجاد نقاط سفید یا روشن در تصاویر و فیلم های تشخیصی می شوند. کارشناس رادیولوژی از فرزند شما می خواهد تا هر وسیله یا شئ فلزی از جمله عینک، جواهر، کمربند، کارت اعتباری و یا هر وسیله ی الکترونیکی را خارج از اتاق MRI قرار دهد. بریس (آرتوز) و دندان های پر شده، اختلالی در انجام تصویربرداری ایجاد نخواهند کرد. همچنین شما باید کارشناس را از وجود هر گونه وسیله ی کار گذاشته شده در داخل بدن کودک تان به علت جراحی و یا هر چیز دیگری که ممکن است سبب تداخل در انجام تصویربرداری شود، مطلع سازید.

به منظور تهیه ی تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن، فرزند شما باید در طول اسکن، کاملا بی حرکت باشد و ممکن است از داروهای تسکینی (داروی خواب) به این منظور استفاده گردد. استفاده از این امر برای نوزادان و کودکان کم سن و سال متداول تر است.  درصورتی که استفاده از ماده تسکینی برای فرزند شما برنامه ریزی شده باشد، نیاز است که از مدت زمان مشخصی پیش از انجام تصویربرداری، غذا یا مایعات مصرف نکند تا معده اش خالی باشد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که کارشناس MRI را در جریان هر نوع بیماری، حساسیت، واکنش به دارو و ... قرار دهید. ماده ی تسکینی معمولا به صورت وریدی و از طریق یک لوله وارد بدن کودک می شود اما در برخی موارد به علت کاهش اضطراب کودکان این ماده قبل یا در هنگام انجام تصویربرداری به صورت نوشیدن مایع صورت می گیرد. ماده ی تسکینی سبب خوابیدن کودک در طول انجام MRI می شود و روشی مناسب برای کودکانی محسوب می شود که از روند انجام تصویربرداری ترس دارند.

در صورتی که فرزند شما در طول انجام تصویربرداری بیدار باشد، شما می توانید پیش از انجام اسکن و در برخی مراکز در حین انجام تصویربرداری در کنار فرزند خود باشید؛ علاوه بر این، شما می توانید به اتاق کارشناسی رفته و حین مشاهده ی روند تصویربرداری، از طریق سیستم اینترکام با کودک خود صحبت کنید که این امر سبب آرام شدن او خواهد شد.

 

منابع:

radiologyinfo