روز جهانی بهداشت (18 فروردین 1401)

7 آوریل روز جهانی بهداشت با شعار"سیاره ما، سلامتی ما"

به گزارش تیم بهداشت حرفه ای گروه تشخیصی درمانی فرجاد اولین بار در سال 1948، سازمان بهداشت جهانی اولین مجمع عمومی بهداشت را با حضور نمایندگان بیش از 61 کشور جهان در ژنو برگزار کرد و تصمیم بر این شد از سال 1950 به بعد هفتم آوریل هرسال به نام روز جهانی بهداشت نامگزاری و تصویب شود. مراسم روز جهانی بهداشت، سالیانه به عنوان بهانه ای جهت  جلب توجه جهانیان به موضوع بهداشت جهانی است و سازمان بهداشت جهانی و کشورهای جهان رویدادهای بین‌المللی، منطقه‌ای و محلی را در چنین روزی بررسی می‌کنند.

روز جهانی بهداشت همراه با روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن‌سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی علیه توتون و تنباکو، روز جهانی ایدز، روز جهانی اهدای خون، و روز جهانی هپاتیت، یکی از هشت کمپین رسمی سازمان بهداشت جهانی می باشد. روز جهانی بهداشت سال 1401 نیز با عنوان "سیاره ما، سلامتی ما" نامگزاری گردیده است. 

روز جهانی بهداشت 2022

در بحبوحه یک بیماری همه گیر، یک سیاره آلوده و بیماری های فزاینده مانند سرطان، آسم و بیماری های قلبی، در روز جهانی بهداشت در سال 2022، سازمان جهانی بهداشت توجه را بر اقدامات فوری مورد نیاز برای حفظ سلامت انسان ها و کره زمین و ترویج جنبشی برای ایجاد جوامع خواهد کرد.

  •  آیا می توانیم دنیایی را دوباره تصور کنیم که در آن هوای پاک، آب و غذا در دسترس همه باشد؟
  • در کدام مناطق اقتصادها بر سلامت و رفاه متمرکز هستند؟
  • کدام شهرها قابل زندگی هستند و مردم بر سلامت خود و سلامت کره زمین کنترل دارند؟

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه بیش از 13 میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل اجتناب، اتفاق می افتد.

بحران آب و هوایی، بزرگترین تهدید سلامتی و بهداشتی می باشد که بشریت با آن مواجه است.

تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری ما باعث بحران آب و هوا و سلامت می شود. بیش از 90 درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی را تنفس می کنند.

دنیایی که در حال گرم شدن است، شاهد گسترش بیماری‌ها سریع‌تر از همیشه می باشد. حوادث آب و هوایی شدید، تخریب زمین و کمبود آب باعث جابجایی مردم شده و بر سلامت آنها تأثیر می گذارد.

آلودگی و پلاستیک در اعماق اقیانوس‌ها و بلندترین کوه‌ها یافت می‌شوند و به زنجیره غذایی ما راه پیدا کرده‌اند. سیستم‌هایی که غذاها و نوشیدنی‌های بسیار فرآوری‌شده و ناسالم را تولید می‌کنند، موجی از چاقی را تحریک می‌کنند، سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و در عین حال یک سوم گازهای گلخانه‌ای جهانی را تولید می‌کنند.

روز جانی بهداشت 18 فروردین 1401

در حالی که همه‌گیری کووید-19 قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد، نابرابری‌ها را در جهان ما نیز برجسته کرد. این بیماری همه گیر ضعف هایی را در همه زمینه های جامعه آشکار کرده و بر ضرورت ایجاد جوامع رفاهی پایدار متعهد به دستیابی به سلامت عادلانه در حال حاضر و برای نسل های آینده بدون نقض محدودیت های زیست محیطی تاکید کرده است.

 طرح کنونی اقتصاد، منجر به توزیع ناعادلانه درآمد، ثروت و قدرت می‌شود و بسیاری از مردم هنوز در فقر و بی‌ثباتی زندگی می‌کنند. یک اقتصاد رفاهی، رفاه انسان، برابری و پایداری زیست محیطی را به عنوان اهداف خود دارد. این اهداف به سرمایه گذاری های بلندمدت، بودجه های رفاهی، حمایت اجتماعی و استراتژی های قانونی و مالی تبدیل می شوند. شکستن این چرخه های تخریب برای کره زمین و سلامت انسان مستلزم اقدامات قانونی، اصلاحات شرکتی و حمایت و تشویق افراد برای انتخاب سالم است.