کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت

کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت روز جمعه مورخ 1400/05/14 با حضور جمعی از همکاران واحد خدمات و باریستا مراکز تصویربرداری طب آزما، تصویربرداری تابش پرتو و رادیوتراپی و انکولوژی صدرا در سالن کنفرانس مرکز فرجاد برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه یک پیش آزمون از همکاران گرفته شد تا سطح معلومات ایشان سنجیده شود، سپس آقای دکتر سلیمی به تفصیل به آموزش اخلاق حرفه ای، بهداشت و سلامت فردی، نحوه نظافت گند زدایی و ضدعفونی، مدیریت پسماند، نحوه اصول بهداشت حرفه ای، و راه های مبارزه با حشرات و جوندگان پرداختند.

 

نظافت محل کار چه اهمیتی دارد؟

نظافت محل کار و حفظ پاکیزگی آن نه تنها محیط کاری شما را به فضای سالم‌تری تبدیل می‌کند، بلکه موجب می‌شود تا همه کارمندان عملکرد و بهره‌وری بهتری در کار خود داشته باشند. کارمندان در یک محیط مرتب و تمیز احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند و در کنار استرس کمتر، بهتر می‌توانند روی کار خود تمرکز کنند.

اما اگر قرار باشد که مدیران اصلی شرکتی را برای اختصاص منابع بیشتر به نظافت محل کار قانع کنید، حتما موارد زیر را به آن‌ها یادآوری کنید:

نظافت محل کار و افزایش بهره‌وری و انگیزه پرسنل

مطالعات نشان داده است که نظافت اداره موجب می‌شود انگیزه و روحیه کارمندان بهبود پیدا کند و حس بهتری را در زمان کار تجربه کنند. یک محیط کاری تمیز می‌تواند بر روحیه افراد نیز تأثیر بگذارد و حسی مثبت به آن‌ها منتقل کند و برعکس زمانی که به بهداشت و نظافت شرکت اهمیت داده نشود، احساسات منفی افراد برانگیخته می‌شود.

کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت در گروه تشخیصی درمانی فرجاد با حضور دکتر سلیمی

رعایت نظافت محل کار و ایمنی بالاتر پرسنل

رعایت بهداشت و نظافت محل کار خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و موجب ارتقای سلامت کارمندان شما می‌شود. هر کارمند به طور متوسط ۸ ساعت از شبانه‌روز را در محیط کاری سپری می‌کند و از آن‌جایی که در محیط‌های کاری افرادی زیادی حضور دارند و اجسام توسط افراد متعددی لمس می‌شوند، تمیز کردن و نظافت محل کار از انتشار باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

به علاوه نظافت شرکت و محل کار موجب بهبود کیفیت هوا و جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی و آلرژی هم می‌شود. طبق تحقیقات، کیفیت هوای داخلی شرکت‌ها ۲ تا ۵ برابر نسبت به هوای بیرون آلوده‌تر است و از همین رو اهمیت دادن به تمیزی و رعایت نظافت در کنار به کارگیری تهویه مناسب هوا، می‌تواند از رشد میکروب‌ها و بوهای نامطبوع در محیط کاری جلوگیری کند.

 

رعایت نظافت محل کار و کاهش هزینه‌ها

زمانی که به نظافت اداره و محیط کاری خود اهمیت می‌دهید، همه کارمندان را نیز به انجام دادن این کار تشویق می‌کنید و این امر موجب می‌شود تا این موضوع در محل کار شما فرهنگ‌سازی شود و حتی هزینه‌های نظافت شما را تا میزان زیادی کاهش دهد.

جالب است بدانید که رعایت نظافت شرکت حتی می‌تواند روی میزان هزینه‌های شما برای تجهیزات و اثاثیه اداری تأثیر بگذارد. زمانی که ساختمان‌های اداری به طور مرتب تمیز شوند و از تجهیزات آن به خوبی مراقبت شود، مطمئناً طول عمر بیشتری خواهند داشت و می‌توانید از این امکانات برای مدت طولانی‌تر استفاده کنید.

 

تقویت برند کسب و کار در نتیجه رعایت نظافت محل کار

مورد دیگری که باید درباره اهمیت محل کار بدانید این است که زمانی که محل کار شما تمیز و مرتب باشد، عموم مردم نیز تصویر بهتری از شما در ذهن خواهند داشت و این موضوع حتی می‌تواند روی جنبه‌های دیگر کسب و کار شما نیز مؤثر باشد و زمینه موفقیت‌های بیشتر کارتان را فراهم کند. برعکس یک شرکت کثیف می‌تواند روی تصویر ذهنی مشتریان شما تأثیر منفی بگذارد و ضمن اینکه سلامت کارمندان شرکت را به خطر می‌اندازد، اعتبار شرکت یا محل کار شما را زیر سؤال ببرد.

کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت با حضور دکتر سلیمی و جمعی از همکاران واحد خدمات و باریستا مراکز تصویربرداری طب آزما، تصویربرداری تابش پرتو و رادیوتراپی و انکولوژی صدرا در سالن کنفرانس مرکز فرجاد برگزار گردید.

 

نظافت محل کار شامل چه خدماتی می‌شود؟

اقلامی مانند لپ تاپ و تلفن که در یک دفتر کار قرار دارند، هر روز در معرض لمس دست کارمندان بوده و به راحتی ناقل آلودگی و میکروب هستند. برای مثال صفحه کلید کامپیوتر خود یکی از منابعی است که تقریباً ۷۵۰۰ باکتری روی آن وجود دارد. کافیست به این رقم فکر کنید تا اهمیت نظافت در محل کار و سلامتی کارمندان برایتان برجسته شود!

رعایت نظافت از جانب کارمندان، پرسنل خدمات یا حتی پرسنل نظافتی نیاز به دستورالعمل‌هایی خاص دارد تا هیچ سطح و فضایی در زمان نظافت از قلم نیفتد.

 

نظافت میز کار کارمندان

میز کارمندان یکی از بخش‌هایی است که تمیزی آن تا حد زیادی به خود کارمند هم بستگی دارد. یک میز شلوغ و به هم ریخته نه تنها موجب عدم تمرکز کارمند شده، بلکه می‌تواند ذهن همکاران او را نیز مشوش کند. اما در هر صورت نیازی نیست نگران باشید، نظافتچی برای نظافت محل کار، قطعا نظافت میز کارمندان را نیز با نهایت دقت و ظرافت، بدون گم شدن یا آسیب دیدن وسایل و یا به هم ریختگی سیم‌های وسایل الکترونیکی انجام دهد.

همچنین لازم است مواردی مانند کامپیوتر، دستگاه فکس و تلفن مرتب گردگیری شده و شیارهای این لوازم الکتریکی با الکل یا مواد شوینده ملایم پاک شود تا میکروب و گرد و خاک به طور کامل از آن‌ها زدوده شود.

 

چند راهکار ساده برای حفظ نظافت شرکت توسط خود پرسنل

- علاوه بر جارو کردن و تی‌کشی کف اتاق‌های شرکت توسط نظافتچی محل کار، سعی کنید که شما نیز اقلام روی میزتان را منظم و تمیز نگه داشته و پس از پایان کار برخی از آن‌ها را در کشوی میزتان قرار دهید. خودکارها را در یک جا قلمی قرار داده و همه پرونده‌های کاغذی را در یک فایل مخصوص جای دهید تا هر صبح با منظره کاغذهای پراکنده روی میزتان مواجه نشوید. تجربه ثابت کرده است که یک محیط کار شلوغ می‌تواند سبب آشفتگی ذهن شود و این موضوع بر تمرکز کارمند حین کار اثر می‌گذارد.

- یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای نظافت میز کار این است که از غذا خوردن روی میز کارتان اجتناب کنید، زیرا تجمع خرده‌های غذا در لابه‌لای لوازم و تجهیزات می‌تواند موجب رشد باکتری‌ها و همچنین پخش شدن بوی نامطبوع در محیط شد. بهتر است همه افراد برای غذا خوردن حتماً از محل جداگانه و یا اتاق مخصوص غذاخوری استفاده کنند.

- برای افزایش بهداشت و راحت بودن کارمندان بهتر است که روی هر میز دستمال کاغذی و ژل ضدعفونی کننده قرار بگیرد و همه افراد قبل از شروع کار حتماً لوازمی که با آن سر و کار دارند را ضدعفونی و تمیز کنند.

 

برگزاری کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت در فرجاد قم

نظافت سرویس‌های بهداشتی

یکی از مهم‌ترین وجوه نظافت ساختمان محل کار، نظافت سرویس‌های بهداشتی است. احتمالا بیشتر افراد شاغل تجربه ناخوشایند استفاده از سرویس بهداشتی فوق العاده کثیف در محل کارشان را داشته‌اند. از آنجاییکه روزانه تعدادی زیادی کارمند و ارباب رجوع از این سرویس‌ها استفاده می کنند، بهترین کار برای رعایت بهداشت، نظافت مرتب هفتگی و حتی روزانه سرویس بهداشتی است.

شستشوی کف و روشویی با مواد ضدعفونی کننده اهمیت بسزایی دارد. لازم است که کلیه شیشه‌ها، درب‌ها و دستگیره‌های سرویس بهداشتی نیز به دقت شسته شوند. پس از پاک کردن آینه‌ها، مخزن مایع دستشویی پر شده و باکس دستمال کاغذی نیز در صورت خالی بودن حتماً تعویض شود تا افرادی که از سرویس استفاده می‌کنند بتوانند دست‌های خود را خشک کنند.

 

نظافت آبدارخانه یا آشپزخانه

همان‌طور که می‌دانید هر روز تعداد زیادی از کارمندان ناهار خود را از خانه به محل کار آورده، در یخچال می‌گذارند و در زمان ناهار در مایکروفر یا فر آشپزخانه گرم می‌کنند. پس از صرف غذا نیز آن را داخل سینک ظرف‌شویی قرار می دهند و یا می‌شویند. به این توالی دقت کنید و تعداد کارمندان مختلف را در نظر بگیرید تا دریابید که آشپزخانه یکی دیگر از مکان‌های مهمی است که هر نیروی خدماتی یا آبدارچی باید در نظافت آن کوشا باشد. طبیعتاً انتظار آشپزخانه‌ای برق افتاده را در محیط‌های کاری شلوغ و پر رفت و آمد نداریم، اما لازم است که یخچال و دستگیره آن، سینک ظرف شویی، داخل محیط مایکروفر و روی سطح گاز هر هفته تمیز شود.

بهتر است ظروف کارمندان پس از صرف غذا بلافاصله شسته شود تا از تلنبار شدن آن‌ها روی هم خودداری شود. کارمند است و چایی سر وقتش! قوری و کتری دو دوست جدایی ناپذیر هر اداره و محیط کاری هستند و باید پس از هر بار مصرف آن‌ها را شست و شو داد. به علاوه از آنجایی که افراد زیادی در طول روز به دستگیره کتری یا فلاسک آب جوش دست می‌زنند، ضدعفونی کردن این بخش نیز برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر اهمیت زیادی دارد. به علاوه بهتر است هر ازگاهی داخل کابینت‌ها با دستمال و مواد شوینده پاک شود تا از تجمع حشرات موذی جلوگیری شود.

کلاس آموزشی اصول نظافت و بهداشت فرجاد قم در راستای ارتقای سطح خدمت دهی به مردم عزیز

نظافت مشاعات و محل‌های رفت و آمد

نظافت راه پله و مشاعات ساختمان اداری یعنی محل‌های رفت و آمد کارمندان مانند درب ورودی، پارکینگ، آسانسور، حیاط، لابی، راه پله‌ها و حتی نمای ورودی ساختمان یکی دیگر از موارد اصلی در نظافت محل کار است که نیروی خدماتی یا نظافتچی برای نظافت محل کار باید دقت لازم را در خصوص آن داشته باشد.

در شرکت‌های بزرگ، نیروی خدماتی این کار را با تجهیزاتی مانند بخارشوی صنعتی انجام می‌دهد. بسیاری از این بخارشوها قادر به تمیز کردن شیشه‌های پنجره نیز هستند و فرآیند نظافت را بهینه‌تر کرده و زمان آن را کاهش می دهند. اما اگر شرکت شما کوچک است، می‌توانید از جارو برقی و تی‌های چرخشی و معمولی به همراه مواد شست و شوی باکیفیت برای تمیز کردن کف و پله‌ها و دیوارها استفاده کنید.

از طرف دیگر بسیاری از اداره‌ها داخل ساختمان‌های چند طبقه و تجاری مشترک هستند و برای این ساختمان‌ها بهتر است نظافت راه پله و نظافت مشاعات ساختمان اداری توسط فردی یا شرکتی خاص به طور مرتب انجام شود. می‌توانید با مدیر ساختمان درباره این موضوع صحبت کنید و فردی را برای نظافت راه پله و مشاعات ساختمان اداری استخدام کنید.