ارگونومی و گوشی همراه

به گزارش مجله خبری گروه تشخیصی درمانی فرجاد شکی نیست که تلفن‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. هر شغلی که داشته باشید، هر جا که باشید و به هر کاری که مشغول باشید، به گوشی تلفن همراه نیاز دارید. با وجود همه مضراتی که این گوشی‌های کوچک دوست‌ داشتنی برای جسم و حتی روح ما دارند، امکان جدا شدن از آنها را نخواهیم داشت. پس راه درست و به جا در استفاده از آن را به شما آموزش می‌دهیم! 

جمعیت جهان در 15 نوامبر 2022 از مرز 8 میلیارد نفر گذشت و در آغاز سال 2023 به 8.01 میلیارد نفر رسید و حالا کمی بیش از 57 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری و پیشرفته زندگی می کنند.
در مجموع 5.44 میلیارد نفر در اوایل سال 2023 از تلفن همراه استفاده می کنند که این تعداد معادل 68 درصد از کل جمعیت جهان است. کاربران منحصر به فرد تلفن همراه در طول سال گذشته با 168 میلیون کاربر جدید در طول 12 ماه گذشته کمی بیش از 3 درصد افزایش یافته است.


امروزه 5.16 میلیارد کاربر اینترنت در جهان وجود دارد، به این معنی که 64.4 درصد از کل جمعیت جهان اکنون آنلاین هستند. داده‌ها نشان می‌دهد که کل کاربران اینترنت جهانی در 12 ماه گذشته 1.9 درصد افزایش یافته است، اما تاخیر در گزارش داده‌ها به این معنی است که رشد واقعی احتمالاً بالاتر از این رقم خواهد بود.
در حال حاضر 4.76 میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد که معادل 60 درصد از کل جمعیت جهان است. رشد کاربران رسانه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر کند شده است، با اضافه شدن خالص ۱۳۷ میلیون کاربر جدید امسال که معادل رشد سالانه تنها ۳ درصد است.

ارگونومی گوشی همراه - ارگونومی موبایل - اسیب های موبایل به گردن - پرهیز آسیب‌های مچ دست و انگشت‌ها با رعایت ارگونومی تایپ با گوشی -- گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد


استفاده غیراصولی و بی‌توجهی به ارگونومی تایپ با گوشی می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر چشم شما بگذارد. اما آسیب‌های جسمی در استفاده درازمدت از گوشی تلفن همراه به چشم شما محدود نمی‌شود. بلکه ممکن است مچ دست، گردن، کتف و کمر شما را هم درگیر کنند. اما خبر خوب این است که با رعایت نکات ساده ارگونومیکی، می‌توانید احتمال بروز این آسیب‌های جسمی را به حداقل برسانید.

 

ارگونومی تایپ با گوشی برای محافظت از چشم

فاصله اصولی بین صفحه گوشی و چشم خود را همیشه حفظ کنید. توصیه می‌شود گوشی را بین 30 تا 60 سانتیمتری چشم‌های خود نگه دارید. اگر اندازه فونت گوشی کوچک است و برای دیدن آن با مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات گوشی و اپلیکیشن ها، از فونت‌های بزرگ تر استفاده کنید که از فاصله بیشتر نیز قابل خواندن باشند.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ در زمان کار با کامپیوتر را یادتان هست؟ این که بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، باید ۲۰ ثانیه به جسمی در فاصله ۲۰ متری یا بیشتر نگاه کنیم تا چشم استراحت کند. در مورد موبایل، بهتر است هر ده دقیقه یا کمتر این کار را انجام دهیم،‌چرا که فاصله صفحه موبایل از چشم ما کمتر است و زودتر چشم را خسته می‌کند.
نورپردازی محیط باید طوری باشد که بتوانید صفحه گوشی را بدون وارد شدن فشار به چشم ببینید. نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می‌شود، شب‌ها باعث اختلال خواب می‌شود و می‌تواند سلامت مغز شما را به خطر اندازد. برای کاهش عوارض نور آبی می‌توانید از فیلتر نور آبی استفاده کنید که بیشتر گوشی‌ها به آن مجهز می باشند.

 

پرهیز آسیب‌های مچ دست و انگشت‌ها با رعایت ارگونومی تایپ با گوشی

یکی از اصول ارگونومی تایپ با گوشی این است که به صورت مداوم از یک انگشت استفاده نکنید. نگه داشتن وزن گوشی مچ دست را دچار آسیب می‌کند. اما فقط این نیست. استفاده مکرر از انگشت‌های شست یا اشاره برای تایپ کردن با گوشی باعث صدمه دیدن مفصل‌ها می‌شود. بهترین حالت ارگونومی تایپ با گوشی این است که گوشی را کف یک دست قرار دهید و با انگشت اشاره دست دیگر تایپ کنید. اما برای تنوع می‌توانید گوشی را با دو دست نگه دارید تا وزن آن میان دو دست تقسیم شود و با انگشت‌های شست تایپ کنید.

ارگونومی گوشی همراه - ارگونومی موبایل - پرهیز آسیب‌های مچ دست و انگشت‌ها با رعایت ارگونومی تایپ با گوشی -- گروه تشخیصی درمانی فرجاد - فرجاد قم - فرجاد

تصاویر بالا حالت‌های مختلف نگه داشتن گوشی و میزان پوشش فضای صفحه توسط انگشتان شما را نشان می‌دهند. هرچه فضایی که با رنگ سبز مشخص شده بزرگ‌تر باشد، انگشتان شما برای تایپ کردن به فشار و کشش کمتری نیاز دارند.

لازم است بدانید که برای مدت طولانی با گوشی تایپ نکنید. تایپ کردن با گوشی هم مانند کیبورد می‌تواند به سندورم تونل کارپال در مچ دست شما منجر شود. در شبکه‌های مجازی می‌توانید به جای تایپ کردن، پیام صوتی بفرستید. همچنین اگر برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کنید، از هندزفری استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هرگز گوشی را بین گوش و شانه خود قرار ندهید. مچ دست ها را تا حد ممکن شل کنید و صاف نگه دارید. هرگونه فشار به مچ دست ها هنگام تایپ کردن با گوشی، باعث می‌شود انگشتان شما هم سخت ‌تر کار کنند.


منبع سایت: 


https://datareportal.com