هر آنچه که قبل از عمل بینی باید بدانید

اقدامات پیش از انجام عمل بینی

سی تی اسکن دستگاهی پیشرفته است که با به کارگیری اشعه ایکس می تواند مشکلات و بیماری های بافت های داخلی بدن را تشخیص دهد. از انواع سی تی اسکن، می توان به سی تی اسکن بینی اشاره کرد که ممکن است پزشک در برخی از موارد پیش از انجام جراحی بینی تجویز نماید. در این مقاله از گروه تشخیصی درمانی فرجاد به ضرورت انجام این خدمت و آزمایش های موردنیاز جهت انجام عمل جراحی بینی پرداخته می شود.
 
 

سی تی اسکن بینی چیست؟

سی تی اسکن بینی یکی از آزمایشات لازم قبل از جراحی بینی می باشد که در آن با کمک اشعه ایکس عکس های لازم از ساختمان بینی گرفته و در اختیار جراح بینی قرار داده می شود تا در اتاق عمل از آن ها استفاده کند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که معمولا عکسبرداری از بینی برای آن دسته از افرادی که می خواهند عمل زیبایی انجام دهند ضرورتی ندارد اما اگر جراحی زیبایی همزمان با مشکلات بینی مانند پولیپ بینی انجام شود حتما به سی اسکن نیاز پیدا خواهید کرد.
 
 

عکسبرداری از بینی (سی تی اسکن بینی) چگونه انجام می شود؟

در این روش فرد باید رو به شکم دراز بکشید تا امواج اشعه ایکس بتوانند با کنار زدن بافت های مزاحم به داخل ساختمان بینی نفوذ کرده و عکس های لازم را تهیه کنند. این عکس ها به جراح در تشخیص ضایعات بینی و محل قرارگیری آن ها کمک می کند، این مشکلات عبارت اند از :
تعداد پولیپ های بینی و محل قرارگیری آن ها در ساختمان بینی
تشخیص میزان عفونت در سینوس ها
تشخیص انحراف بینی
سی تی اسکن بینی
 
 

نکات مهم قبل از انجام سی تی اسکن بینی

تا 6 ساعت قبل از سی تی اسکن از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری نمایید.
در طول این 6 ساعت آشامیدن آب بلامانع است.
انجام فعالیت و ورزش های سنگین تا 24 ساعت قبل از سی تی اسکن ممنوع می باشد.
از جویدن آدامس به مدت 24 ساعت قبل از سی تی اسکن بینی بپرهیزید.
قبل از مراجعه به اتاق مخصوص تصویربرداری جواهرات و یا اشیاء فلزی که به لباستان متصل است خود را در آورید.
از مصرف سیگار، الکل، چای و قهوه به مدت 24 ساعت قبل از سی تی اسکن اجتناب نمایید.
 
 
اقدامات قبل از انجام عمل بینی
 
سی تی اسکن سینوس
سی تی اسکن یک روش تشخیصی تصویربرداری است که با کمک اشعه ایکس چندعکس از داخل بدن میگیرد. تصاویر سی تی اسکن از اندام های داخلی، استخوان ها، بافت های نرم و رگ‌های خونی جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی فراهم می کند.
 
سی تی اسکن صورت تصاویری تولید می ‌کند که حفره های سینوس پارانازال بیمار را نشان می دهد. سینوس های پارانازال فضای توخالی و پر از هوا هستند که در اطراف حفره بینی قرار دارند و با تهیه این تصاویر می توان سینوس ها و مشکلات و یا گرفتگی های آن را بررسی کرد.
 
 

سی تی اسکن سینوس معمولا در موارد زیر توصیه می شود

نقایص مادرزادی
عفونت در استخوان های سینوس ها (استئومیلیت)
آسیب واره شده به صورت
وجود تومور یا توده
پولیپ بینی
یافتن دلیل خونریزی مکرر از بینی
عفونت سینوس و (سینوزیت)
 
 

آیا برای تشخیص شکستگی بینی نیاز به سی تی اسکن بینی می باشد؟

برای تمام شکستگی های بینی گرفتن عکس رادیولوژی نیاز نیست. بعضی از شکستگی ها، برای اطمینان یافتن از عدم وجود شکستگی های صورت که نمی توان تنها از روی معاینه تشخیص داد،گرفتن ct اسکن الزام می باشد.
شکستگی بینی در صورتی که ناچیز باشد و سبب تغییر شکل در بینی نگردد، در طول 2-4 هفته به مرور زمان التیام می یابد، اما شکستگی های جدی تنها با جا انداختن بینی شکسته شده و جراحی بینی قابل درمان می باشند. جراحی بینی به عنوان آخرین راه درمانی می‌تواند شکستگی را درمان کند.
 
لازم به ذکر است این سی تی اسکن (سی تی اسکن صورت و سینوس دو طرفه) در مراکز تصویربرداری پرتو طب آزما و تابش پرتو انجام می شود.
 
 
آزمایش های قبل از انجام عمل بینی
 

چه آزمایش هایی قبل از انجام عمل جراحی بینی نیاز است؟

در این بخش به بررسی آزمایش های قبل از عمل بینی می پردازیم. ممکن است همه ی این آزمایشات لازم نباشد و پزشک با صلاحدید خود برخی از آن ها را برای متقاضی عمل بینی تجویز کند. لازم به ذکر است تمامی این آزمایش ها در آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاص آزما انجام می شود.
 

مواردی که در آزمایش خون بررسی می شوند عبارتند از:

قند خون ناشتا یا HBS
بالا بودن میزان قند خون و دیابت سبب بروز مشکل در انجام عمل بینی می شود. به همین دلیل قبل از انجام عمل بینی باید قند خون را کنترل کرد.
 
PT و PTT
کنترل مشکل انعقادی خون زمانی که قسمتی از بدن مجروح می شود و خونریزی می کند فاکتور های انعقادی خون به سمت محل خونریزی رفته و سبب ایجاد لخته و انعقاد خون در آن ناحیه و قطع خونریزی می شوند.اگر میزان این فاکتور ها کمتر یا بیشتر باشد انعقاد خون و فرآیند لخته سازی مختل می شود.این دو آزمایش می تواند به بررسی این اختلال و همچنین میزان اثر داروهای تجویز شده در این خصوص کمک کند.در حین عمل بینی، مویرگ های داخل بافت بینی پاره شده و ایجاد خونریزی می کند که اگر فاکتور های انعقادی دچار مشکل باشد خونریزی بند نمی آید و برای فرد ایجاد مشکل می کند.
 
آزمایش تشخیص بارداری بانوان
خانم هایی که احتمال می دهند باردار باشند قبل از عمل بینی باید آزمایش تشخیص بارداری بدهند زیرا بیهوشی قبل از عمل و مصرف داروهای مسکن بعد از عمل می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.
 
HIV
جهت بررسی آلودگی خون به ویروس ایدز
 
• HBsAg
 جهت بررسی آلودگی خون به هپاتیت B
 
• HCV Ab
جهت بررسی آلودگی خون به هپاتیت C
 
RH-Blood type
جهت بررسی آنتی ژن Rh که روی سلول های خونی وجود دارد و یک نوع گیرنده محسوب می شود و از پدرو مادر به ارث می رسد، می باشد.کسانی که این آنتی ژن را داشته باشند Rh + و کسانی که این آنتی ژن را نداشته باشند Rh – هستند.
 
Cell blood count (CBC)
جهت شمارش و اندازه گیری فاکتورهایی که در خون قابل اندازه گیری هستند.
 
Creatinine (Cr)
یک نوع ماده آلی هست که در عضله ها ساخته می شود. هرچقدر حجم عضلات بیشتر باشد میزان این ماده هم در خون بیشتر است.
 
 

منابع

 
https://www.radiologyinfo.org
https://www.mountsinai.org
https://www.houstonsinussurgery.com
https://www.drserhanderin.com