آزمایش های پیش از عمل کاشت مو

چه آزمایش هایی برای انجام عمل کاشت مو لازم است؟

اگر چه کاشت مو نوعی عمل جراحی جزیی است، اما برای انجام آن باید مانند هر عمل جراحی دیگری در ابتدا معاینات بالینی و آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو انجام گیرد.
 

پزشک متخصص به دو دلیل از بیمار می خواهد تا قبل از انجام عمل آزمایشاتی را انجام دهد:

– آزمایش های قبل از کاشت مو برای اطمینان از وضعیت سلامت بیمار و تنظیم داروهای او تجویز می شوند تا فرد در حین پیوند مو، با کمترین عوارض و خطرات مواجه شود.
 
– اطمینان از ایمنی و محافظت از جراح و تکنسین های اتاق عمل. زیرا در عمل کاشت مو از سوزن و تیغ اسکالپل استفاده می‌ شود. از این ‌رو ممکن است جراح یا تکنسین‌ های دیگر حین کار با این وسایل، به خودشان آسیب بزنند و با خون شما آلوده شوند.
 
لازم به ذکر است آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو که توسط کارشناسان مجرب در آزمایشگاه پاتوبیولوژی خاص آزما انجام می شود، شامل موارد زیر هستند:
 

آزمایش CBC 

آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول های خونی، یکی از آزمایش های بسیار رایج و کاربردی است که برای بررسی وضعیت کلی سلامتی فرد و همچنین تشخیص رنج وسیعی از بیماری های مختلف همچون عفونت، آنمی، کم خونی و لوسمی ها، مورد استفاده قرار می گیرد و اطلاعات مهمی را در اختیار پزشک قرار می دهد.
انجام این آزمایش به خصوص در کاشت موهایی که نیاز به بخیه دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است.
 
 

آزمایش FBS یا قند خون

در این آزمایش میزان گلوکز در خون اندازه گیری می شود و ممکن است پزشک شما آزمایش قند خون را برای بررسی این که آیا مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید، تجویز کند.
 
 

انجام تست‌ های انعقادی PT و PTT

زمانی که پزشک به هر دلیلی به اختلالات لخته شدن خون، مشکوک شود توصیه به گرفتن تست انعقاد خون می کند. زیرا علاوه بر این مشکل، افرادی که مشکل انعقاد خون دارند، نباید از یک سری دارو ها استفاده کنند، به همین دلیل انجام تست‌ های انعقادی یکی از مهم ترین آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو است تا خونریزی و انعقاد در حین و پس از جراحی اتفاق نیفتد.
 
 
آزمایش های قبل از عمل کاشت مو
 

آزمایش ‌های عفونی مانند HCV و HBS

آزمایش HBS همان تست هپاتیت B و آزمایش HCV تست هپاتیت C است که به منظور تشخیص آلوده شدن فرد با ویروس هپاتیت در آزمایش های قبل از جراحی مورد بررسی قرار می گیرد. زیرا از آن جایی که امکان انتقال این ویروس به صورت خونی وجود دارد و تماس خونی با فرد مبتلا به این ویروس می تواند موجب ابتلا به هپاتیت شود، لذا جراح بایستی پیش از عمل کاشت مو از احتمال ابتلای فرد به آن مطلع شود.
 
 

آزمایش کلسترول

در میان آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو، آزمایش کلسترول از آن جهت ضروری است که افزایش چربی در بدن می تواند فرایند کاشت مو را دچار اختلال کند. چربی اضافی دور قلب و عروق تاثیر منفی بر بدن گذاشته و خطر تشکیل پلاکت ها را افزایش می دهد که منجر به ایجاد لخته شده و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد. به همین دلیل می بایست چربی خون را قبل از پیوند مو بررسی کرد.
 
 

آزمایش ادرار

از آزمایش ادرار برای بررسی علائم بیماری ‌های شایع، شرایط پزشکی و سایر مشکلات متابولیکی همچون عفونت ادراری، مشکلات کبدی و دیابت استفاده می شود. آگاهی از این شرایط به پزشک در تجویز صحیح داروهای بعد از عمل کاشت مو کمک می کند.
 
 
آزمایش HIV
در بیماران تحت جراحی به علت ارتباط مستقیم با خون بیمار، قبل از انجام هر عمل جراحی از فرد تست اچ ‌آی ‌وی می ‌گیرند. یکی از ضروری ترین آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو نیز آزمایش HIV است. زیرا به دلیل امکان انتقال آن، تیم پزشکی می تواند با اطلاع از وضعیت فرد، عمل پیوند مو را با دقت بیشتری انجام دهد.
 
 

سن مناسب جهت کاشت مو

سن مناسب جهت کاشت مو به دو مسئله کلی مربوط است:

یکی جنسیت و دیگری علت ریزش مو و طاس شدن.
 
برای بانوان و اشخاصی که به دلیل مشکل در پوست سر دچار ریزش مو و طاسی شده‌اند، هیچ‌گونه محدودیت سنی وجود ندارد. سن مناسب کاشت مو در مردان بیشتر حائز اهمیت است، ازاین‌جهت که آقایان از ریزش موی ژنتیکی (آلوپسی آندروژنی یا طاسی با شیوه مردانه) آزار می‌بینند. در مورد این اشخاص بهتر است کاشتن مو در سن‌هایی بیشتر از 25 سالگی انجام گیرد. به‌طورکلی اما بهترین سن مناسب برای کاشت موی طبیعی برای افرادی است که بالای 27 سال سن دارند. اما سن مناسب کاشت مو در زنان مهم نیست به خصوص اگر به‌خاطر حادثه یا صدمه دچار ریزش مو شده باشند.
 
 
آزمایش های لازم قبل از عمل کاشت مو
 

شایع ترین عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو در بیماران مختلف، متفاوت است. مثلاً ممکن است برخی از بیماران پس از کاشت هیچ عوارضی نداشته باشند و برخی دیگر دچار تعدادی از این عوارض شوند.
۱- درد در ناحیه کاشت
۲- تورم سر، پیشانی و دور چشم
۳- خونریزی خفیف ناحیه کاشت
۴- خارش پوست سر
۵- عفونت در محل کاشت
۶- التهاب فولیکول مو
۷- نازک شدن موها
۸- بی حسی قسمت هایی از سر
۹- سکسه بعد از کاشت
۱۰- ریزش مو بهد از کاشت
۱۱- بروز کیست در محل کاشت
۱۲- از بین رفتن حس لامسه در منطقه جراحی
۱۳- کبودی در اطراف چشم
۱۴- متراکم و یکدست نبودن موهای کاشته شده
 
 

راه های جلوگیری از عوارض کاشت مو چیست؟

برای جلوگیری از عوارض کاشت مو می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
 

1. انتخاب متخصص مجرب:

انتخاب یک پزشک مجرب و متخصص در زمینه کاشت مو بسیار اهمیت دارد. پزشک با تجربه و ماهر می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد و احتمال بروز عوارض را کاهش دهد.
 

2. مراقبت‌های بعد از کاشت مو:

قبل و بعد از عمل کاشت مو، به بهداشت و مراقبت از پوست سر خود توجه کنید. استفاده از شامپوها و محصولات بهداشتی که توسط پزشک توصیه شده است، می‌تواند به بهبود و نگهداری نتایج کاشت کمک کند و از بروز عوارض جلوگیری نماید.